Bezpieczeństwo to wspólna sprawa
O tym, jak zmniejszyć liczbę ofiar wśród pieszych, dyskutowali specjaliści w redakcji „Rzeczpospolitej".
W 2014 roku w naszym kraju zginęło 1116 pieszych. W porównaniu z innymi państwami to zastraszająco dużo. Andrzej Grzegorczyk ze Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego wskazuje, że w Polsce piesi stanowią 35 proc. ofiar wypadków drogowych, gdy w Europie ten odsetek oscyluje wokół 20 proc., a w takich krajach jak Holandia i Norwegia wynosi 10–11 proc.
Młodszy inspektor Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji Marek Konkolewski podkreśla, że przejścia dla pieszych to miejsca szczególne. Pieszy, przechodząc przez jezdnię, powinien korzystać z zebry, ale zachowując ostrożność. Nawet wtedy pasy nie zapewnią pełnego bezpieczeństwa. Stąd ważne jest, aby wprowadzić modę na noszenie elementów odblaskowych przez całą dobę, zarówno w mieście, jak i poza nim. Praw fizyki oszukać się nie da. Kierowca jadący w nocy z prędkością 100 km/h, gdy zauważy pieszego 50 m przed sobą i zacznie gwałtownie hamować, i tak potrąci go z prędkością 75 km/h.
Na potwierdzenie inspektor Konkolewski pokazuje statystyki, z których wynika, że od 21 września 2014 roku do 21 marca tego roku w nocy straciło życie 475 osób, gdy za dnia 118. Stąd tak ważne jest nakazane przez prawo noszenie odblasków, choć nadal są piesi, którzy ich nie używają. Takim policja wystawiła 27 tys. mandatów.
Inwestycje w infrastrukturę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta