Służba cywilna: kto straci zatrudnienie w razie likwidacji urzędu
Ze stratą etatu pogodzić muszą się tylko pracownicy służby cywilnej oraz osoby zajmujące w niej wyższe stanowiska. Urzędnicy mianowani mają szansę zachować zatrudnienie. Małgorzata Jankowska
W przypadku likwidacji pracodawcy normalną koleją rzeczy jest, że wszystkie pracujące u niego osoby tracą zatrudnienie. Nawet objęte szczególną ochroną stosunku pracy, takie jak kobiety w ciąży czy osoby w wieku przedemerytalnym. Podobny skutek dotyka też członków korpusu służby cywilnej (sc) w razie likwidacji urzędu. Ale nie wszystkich. Ze stratą etatu w takiej sytuacji pogodzić muszą się tylko pracownicy tej służby oraz osoby zajmujące wyższe stanowiska w służbie cywilnej.
Urzędnicy mianowani mają szansę zachować zatrudnienie. Oczywiście u innego pracodawcy i prawdopodobnie na nieco innych warunkach. Ustawa o służbie cywilnej (dalej usc) w takich okolicznościach zobowiązuje, bowiem szefa sc do przeniesienia ich do innego urzędu w tej samej lub innej miejscowości (art.66 usc). Podobny obowiązek szef sc ma w przypadku, gdy reorganizacja urzędu uniemożliwia dalsze zatrudnienie w nim urzędników sc.
Likwidacja i reorganizacja
Likwidacja urzędu oznacza podjęcie decyzji o jego likwidacji a nie całkowite zniesienie urzędu. Zdaniem prof. K. Rączki (Ustawa o służbie cywilnej Komentarz LexisNexis Warszawa 2010 r.) już sam fakt podjęcia decyzji o likwidacji upoważnia władze służbową do podjęcia działań zmierzających do przeniesienia urzędnika do innego urzędu lub, w razie niemożności dokonania takiego przeniesienia, do rozwiązania z nim stosunku pracy za wypowiedzeniem....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta