Jak zarabiać na startupach?
Debata › Młode firmy dorastają pod skrzydłami wielkich korporacji, zdobywają wiedzę, otrzymują dostęp do danych i kredyt zaufania w postaci funduszy. Nie zawsze wysokie dotacje idą w parze z sukcesem innowacyjnego biznesu.
Tam, gdzie istotą jest pomysł, kreatywny wysiłek, a kanały dystrybucji są dobrze znane branży, widać, że znika wiele barier dzielących startupy od sukcesu. Zwłaszcza jeśli zespół tworzący startup rozumie, że musi żyć z pieniędzy swoich klientów, a nie z pieniędzy inwestorów. – To jest pewien proces społecznej nauki dla tych osób, które są gotowe podjąć ryzyko w walce o możliwość zmiany świata, a przy okazji wzbogacić się – mówi Borys Stokalski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. Zarówno pomysł, jak i technologia są jedynie przyczynkiem do tworzenia firmy. Sukces wymaga zrozumienia klienta i przekonania go do tego, że oferujemy mu realną korzyść za którą warto zapłacić swoim zaangażowaniem i pieniędzmi. Dlatego ważne jest wspieranie startupów, aby były zdeterminowane do rynkowej weryfikacji swoich pomysłów. Bez tego startupowcy poruszają się korytarzami biznesu niczym dzieci we mgle.
Najpierw ciężka praca, później zysk
– Czasami najgorsze, co można zrobić w przypadku młodej firmy, to dać jej pieniądze. Nieprzygotowani na absorbowanie dużych środków wydadzą je bezrefleksyjnie i może się okazać, że projekt upadnie. Czasami brakuje zespołom podejścia marketingowego, czasami zespół nie jest zgrany, ale ważne jest, żeby przygotować zespoły do absorbowania środków z funduszy seedowych czy venture...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta