Polskie firmy celują w Amerykę – i w handlu, i w inwestycjach
RYNKI | Udział Stanów Zjednocznych w całości polskiego eksportu zwiększył się do 2,8 proc. z 2,7 proc. rok wcześniej
W pierwszej połowie 2018 r. polski eksport do USA wart był prawie 3,6 mld dol. To blisko o jedną czwartą więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej.
– Stany Zjednoczone są jednym z najważniejszych partnerów polskich firm poza Unią Europejską – mówił prezydent Andrzej Duda podczas zorganizowanego w kwietniu tego roku w Warszawie Polsko-Amerykańskiego Szczytu Gospodarczego. Podkreślił znaczenie amerykańskich inwestycji napływających do Polski jako ważnej siły napędowej rozwoju kraju, ale przyznał, że skala wymiany handlowej, mimo faktu, że w 2017 r. osiągnęła rekordowy poziom, jest wciąż za mała. – Nie odpowiada naszym ambicjom i oczekiwaniom. Naszym celem powinno być przynajmniej podwojenie obrotów handlowych w najbliższych latach – oznajmił Duda. Amerykanie są na to otwarci. – Firmy ze Stanów Zjednoczonych i Polski pragną bliższej współpracy, a obydwa rządy są gotowe, aby wspierać wzajemną wymianę handlową i inwestycje – deklarował w kwietniu ówczesny amerykański ambasador w Polsce Paul Jones.
Nieprzerwany wzrost
Ekonomiści potwierdzają, że mimo stosunkowo niewielkich obrotów w porównaniu z osiąganymi z największymi krajami Unii Europejskiej, USA są dla Polski bardzo ważnym rynkiem. – Jeśli uwzględnimy, ile polskiej wartości trafia finalnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta