Przydatne analizy rynkowe i doradztwo dla eksporterów
WIEDZA | Jakie są programy wsparcia dla firm szukających wejścia na zagraniczne rynki
Wyjście za granicę to zabawa dla średnich firm i większych – mówi w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej" Tomasz Pisula, szef Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Im łatwiej jest opłacić koszty związane z ekspansją i rozpoznawaniem rynku. Nie wszyscy muszą jednak robić takie analizy sami i finansować je na własną rękę, bo rozrasta się oferta wsparcia dla polskiego eksportu. Polska dyplomacja gospodarcza, choć w porównaniu z doskonale zorganizowaną dyplomacją ekonomiczną prowadzoną przez Niemcy, wciąż jest na etapie początkującym, zaczęła się jednak w ostatnich latach rozwijać, a jej wsparcie dla firm nabiera realnych kształtów.
Poznać rynek bez podróży
Cztery piąte całego eksportu Polski trafia na rynek krajów Unii Europejskiej, a naszym największym klientem są Niemcy, którzy są odbiorcą blisko jednej czwartej wysyłanych za granicę towarów. W ubiegłym roku było to łącznie 882 mld zł. Te rynki są już dobrze znane w Polsce, informacje o Unii Europejskiej są stale obecne w mediach, nie ma problemów ze znalezieniem informacji na temat zapotrzebowania na określone produkty.
Nieco inaczej przedstawia się sytuacja, gdy mowa o rynkach trzecich, a te, jak na przykład kraje z bliskiego i dalekiego Wschodu, zaczęły żywiołowo sprowadzać polskie produkty. Do maja 2018 r. Oman zwiększył swój eksport z Polski o 87 proc.,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta