Afryka nie zaczeka na polskich przedsiębiorców
Patronat „Rz” | Druga edycja Programu Handlu Zagranicznego (PHZ) to zachęta do ekspansji na kontynent niedoceniany obecnie przez naszych eksporterów. Artur osiecki
Afryka to drugi co do wielkości i populacji (1,3 mld) kontynent. Dla polskich eksporterów to jednak rynek wciąż mało znany. Wartość eksportu polskich towarów do Afryki w 2017 r. to ledwie 2,27 mld euro. To mniej, niż eksportujemy np. do Danii, nie wspominając o naszych głównych partnerach handlowych, takich jak Niemcy, Czechy i Wielka Brytania. W Afryce jest ponad 50 państw. Nasi główni tamtejsi partnerzy to Republika Południowej Afryki (z 25-proc. udziałem w ogóle eksportu do Afryki), a następnie: Algieria, Egipt, Maroko, Tunezja, Nigeria, Senegal, Tanzania, Kenia i Ghana.
W handlu z Afryką zanotowaliśmy w 2017 r. nadwyżkę w wysokości 684 mln euro, ale ogółem eksport na ten kontynent stanowi zaledwie 1,1 proc. polskiego eksportu. Obecnie w eksporcie do Afryki dominują wyroby przemysłu elektromaszynowego, artykuły rolno-spożywcze i wyroby przemysłu chemicznego.
Konkurencja ucieka
– Nasza obecność...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta