Zmiany w systemie nadzoru publicznego
Ostatnia nowelizacja ustawy zreorganizowała funkcjonujący dotychczas podział kompetencji nadzorczych. Zdaniem ustawodawcy ma to zapewnić prawidłowe funkcjonowanie rynku finansowego i należytą ochronę interesów jego uczestników. Marcin Kondracki, adwokat, partner w kancelarii Kondracki Celej Justyna Bartoszek, prawnik w kancelarii Kondracki Celej
W dniu 4 września 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich i nadzorze publicznym Wprowadza ona znaczące zmiany w dotychczasowym systemie nadzoru nad usługami świadczonymi przez biegłych rewidentów i firmy audytorskie.
Podział kompetencji
Ustawodawca znacząco ograniczył rolę samorządu zawodowego Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (dalej: PIBR) w systemie nadzoru. W zakresie jego kompetencji pozostawione zostaną zadania sprowadzające się w głównej mierze do ustanawiania krajowych standardów wykonywania zawodu, kontrolowania realizacji obowiązku obligatoryjnego doskonalenia zawodowego biegłych rewidentów, czy reprezentacji i ochrony interesów członków samorządu zawodowego. Ustawa likwiduje Komisję Nadzoru Audytowego (dalej: KNA) oraz Krajową Komisję Nadzoru (dalej: KKN), organy do tej pory odpowiedzialne za przeprowadzanie kontroli usług świadczonych przez biegłych rewidentów oraz firmy audytorskie.
Kompetencje wykonywane dotychczas przez KNA oraz KKN, jak również inne kompetencje odebrane PIBR, zostaną przekazane Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (dalej: Agencja), która rozpocznie działalność od 1 stycznia 2020 r. Będzie to organ nadzoru publicznego wchodzący w skład sektora finansów publicznych oraz nadzorowany przez Ministra Finansów. Organami Agencji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta