Jak daleko sięga uznanie decyzyjne urzędu
Polskie i europejskie przepisy prawa konkurencji przewidują obligatoryjną kontrolę zamiaru koncentracji przedsiębiorstw, gdy spełnione zostaną ustawowe przesłanki takiej kontroli. W takim przypadku przedsiębiorcy muszą powstrzymać się z dokonaniem koncentracji (przejęcia kontroli) do momentu uzyskania zgody organu.
Co do zasady, kryterium przesądzającym o tym, które transakcje podlegają zgłoszeniu do organów antymonopolowych, są obroty stron koncentracji w poprzedzającym ją roku. Na gruncie polskich przepisów, zgłoszenie prezesowi UOKiK jest obowiązkowe, gdy łączny krajowy obrót stron koncentracji przekracza 50 mln euro lub światowy obrót przekracza mld euro.
Kontrola prewencyjna
Organy antymonopolowe, w tym prezes UOKiK, sprawują kontrolę prewencyjną (ex ante), której celem jest przeciwdziałanie antykonkurencyjnym koncentracjom. W toku postępowania antymonopolowego prezes UOKiK dokonuje analizy, czy koncentracja nie doprowadzi do istotnego ograniczenia konkurencji, tj. czy nie dojdzie do kumulacji siły rynkowej. Prezes UOKiK wydaje zgodę na dokonanie koncentracji, w wyniku której konkurencja na danym rynku nie zostanie istotnie ograniczona, w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie na tym rynku pozycji dominującej.
Teorie szkody
Organ zakazuje dokonania takiej koncentracji, w wyniku której konkurencja na rynku zostanie istotnie ograniczona. Każda decyzja organu poprzedzona jest oceną prawdopodobieństwa pojawienia się – po przeprowadzeniu zamierzonej koncentracji – takiej przewagi rynkowej podmiotów w niej uczestniczących, która mogłaby zakłócić istniejący stan konkurencji na rynku....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta