Rekordy na rynku centrów handlowych
W ubiegłym roku otworzono wyjątkowo dużo nowych obiektów, a mimo to rynek wciąż jest nienasycony. W tym i przyszłym roku ma nastąpić prawdziwy boom nowo otwartych galerii
W ubiegłym roku na rynek trafiło prawie 800 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej przy wzroście o 40 proc. w porównaniu z 2006 r. – podaje w swoim raporcie firma badawcza Cushman & Wakefield (C&W). Za ponad 80 proc. tego wyniku odpowiadały centra handlowe i wszystko wskazuje na to, że w kolejnych latach rynek będzie się rozwijał jeszcze szybciej. W tym roku ma zostać otwarte aż ponad 1,5 mln mkw. kolejnych obiektów handlowych, a w przyszłym roku jeszcze więcej, ponieważ plan zakłada otwarcie 1,66 mln mkw. Bowiem, choć w powszechnej opinii galerii jest już bardzo dużo, to na rynku wciąż brakuje miejsca na kolejne sklepy. W wielu miastach ulice handlowe przestały być miejscami kojarzonymi z robieniem zakupów, zaczęły być kojarzone z restauracjami. Dlatego firmy odzieżowe, obuwnicze czy usługowe szturmują centra handlowe, bo dla większości z nich lokale w galeriach handlowych są jedyną szansą na rozwój. Jak zwracają uwagę analitycy, w Polsce działa już 7,5 mln mkw. tego typu obiektów, z czego 66,6 proc. w ośmiu największych aglomeracjach.
– To świetny wynik pokazujący, jak dynamicznie rozwija się branża i jaki ogromny ma potencjał – mówi Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
Galerie wkraczają do niewielkich miast
Widać także kolejny trend – galerie otwierają się w coraz mniejszych miastach. Ich mieszkańcy doskonale bowiem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta