Wypłacasz pensję, nalicz pracownikowi koszty
Firma, która wypłaca wynagrodzenie, musi obliczyć zaliczkę na podatek i odprowadzić ją do urzędu. Może mieć jednak problemy z wyliczeniem dochodu, jeśli pracownik dostaje kilka zaległych pensji
Czy pracodawca ma wtedy naliczyć koszty za jeden miesiąc, czy za kilka? Jeśli tylko za jeden, to czy pracownik może wykazać pełne koszty w zeznaniu rocznym?
Organy podatkowe zajmują w tej sprawie korzystne dla podatników stanowisko i pozwalają na „wyrównanie” kosztów. Wydaje się jednak, że co innego wynika z ustawy o PIT.
Koszty ryczałtowe…
Koszty uzyskania przychodów ze stosunku pracy ustala się na ogół ryczałtowo. Przykładowo, zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT, w 2008 r. koszty podatkowe z jednego stosunku pracy wynoszą miesięcznie 111,25 zł. Jednocześnie nie mogą one przekroczyć rocznie 1335 zł.
Pracownik w żaden sposób nie musi udowadniać, jakie poniósł koszty w związku z wykonywaną pracą. Nie jest też istotne, jak długo trwało zatrudnienie w danym miesiącu i jaki był wymiar czasu pracy.
PrzykładJan Kowalski zawarł 14 października 2008 r. umowę o pracę na pół etatu. Zakład pracy i miejsce zamieszkania pracownika położone są w tej samej miejscowości. Do poboru zaliczek na podatek jest zobowiązany pracodawca. Ustalając kwotę wynagrodzenia za październik, płatnik powinien przyjąć koszty uzyskania przychodu w wysokości 111,25 zł.
...ale można je zwiększyć...
Jeśli pracownik wykonuje pracę poza miejscem stałego lub czasowego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta