To nieprawda, że klient ma zawsze rację
Poświąteczny okres to czas, w którym kupujący zgłaszają najwięcej reklamacji. Nie zawsze są one uzasadnione
Zasady reklamacji określa ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.). Stosuje się ją wtedy, gdy klientem jest osoba fizyczna, która dokonała transakcji w celu, który nie jest związany z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Sprzedawcą musi być natomiast przedsiębiorca. To ważne zastrzeżenie, bo gdy kupującym w naszym sklepie jest ktoś biorący fakturę na firmę, do składanych przez niego reklamacji stosuje się przepisy kodeksu cywilnego, które określają prawa i obowiązki stron w trochę inny sposób.
Ponieważ przepisy konsumenckie są skomplikowane, warto zapoznać z nimi pracowników sklepu i uczulić ich na najtrudniejsze problemy. Wiążące decyzje reklamacyjne w imieniu sklepu powinna też podejmować tylko jedna osoba, aby miała nad tym kontrolę. Trzeba też mieć zgromadzoną całą korespondencję nie tylko z klientami, ale i rzeczoznawcami, serwisami producenta, inspekcją handlową, rzecznikami konsumentów i sądami.
Wymiana lub naprawa
Gdy klient wykryje tzw. niezgodność towaru z umową (czyli najczęściej wadę produktu), może najpierw zażądać od nas bezpłatnej wymiany na nowy albo jego darmowej naprawy. Warto pamiętać, że to do niego należy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta