Nie zawsze przedsiębiorca powinien naliczać VAT
Organy podatkowe nakazują naliczenie VAT od przekazywanych towarów w ramach prowadzonych akcji marketingowych. Nie zawsze jednak będzie taka konieczność
W celu zwiększenia sprzedaży towarów lub usług firmy podejmują różnego rodzaju akcje marketingowe, w ramach których wydawane są nieodpłatnie towary klientom – obecnym lub potencjalnym – bądź też sprzedawcom, którzy są w ten sposób motywowani do intensyfikowania sprzedaży. Akcje te mogą przybierać przykładowo formy sprzedaży premiowej, programów lojalnościowych, konkursów. Powszechną praktyką jest też wydawanie w dużych ilościach różnorodnych gadżetów reklamowych mających na celu promowanie marki firmy i w ten sposób zachęcanie do zakupu jej towarów lub usług.
Niewielkie prezenty i próbki
Organy podatkowe nakazują naliczenie VAT z tytułu przekazywanych towarów w ramach prowadzonych akcji marketingowych, mimo że przepisy ustawy o VAT nie nakładają na podatników takiego obowiązku. Organy pozwalają wyłączyć z opodatkowania jedynie tzw. prezenty o małej wartości, próbki oraz drukowane materiały reklamowe i informacyjne, które wprost wyłączone są z opodatkowania na podstawie art. 7 ust. 3 i 4 ustawy. Takie podejście wynika jednak z błędnej interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy, wbrew jego brzmieniu i literalnej wykładni.
Przepis ten nakazuje bowiem potraktować jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT również nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta