O wadliwym materiale trzeba informować na czas
Mam małą firmę remontowo-wykończeniową. Jeden z klientów zlecił mi położenie podłogi z jego materiałów. Problem polega na tym, że drewno, jakie posiada, nie nadaje się do tego (jest złej jakości). Co powinienem zrobić? Czy jeśli mimo to ułożę podłogę, a po jakimś czasie ona się zdeformuje, to klient będzie mógł wystąpić do mnie z roszczeniem?
Tak. Chyba że klient został poinformowany, iż materiał się nie nadaje. Z kodeksu cywilnego wynika bowiem, że jeśli materiał dostarczony przez zamawiającego nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła (a tak jest w tym wypadku), przyjmujący zamówienie powinien niezwłocznie zawiadomić o tym zamawiającego.
Jeśli zatem czytelnik tego nie zrobi, a wykona dzieło (ułoży podłogę) i ujawnią się w nim wady (deformacja), nie będzie mógł się zwolnić z odpowiedzialności. Na nic zdadzą się tłumaczenia, że wady wynikają z jakości dostarczonego materiału.
Sytuacja będzie wyglądała inaczej, gdy mimo zwrócenia uwagi, że materiały są wadliwe, zamawiający nadal będzie chciał, aby ułożyć z nich podłogę. Wtedy od odpowiedzialności uda się uwolnić. Ważne jest jednak, aby w takim wypadku zadbać o oświadczenie klienta, z którego będzie wynikało, że został poinformowany o wadach materiału i skutkach jego zastosowania.
Podstawa prawna: