Najpierw podpisz umowę, a dopiero później zdradzaj swoje pomysły
Już przed spotkaniem z klientem należy przygotować kontrakt, którego treść, uwzględniająca zakres świadczonych usług, zabezpieczy usługodawcę przed wykorzystaniem jego pomysłów bez jego zgody i wiedzy
Przy sprzedaży usług doradczych, piarowskich czy marketingowych niezbędne jest przedstawienie klientowi propozycji, wizji potencjalnych działań, które mogą znaleźć zastosowanie w jego działalności. W konsekwencji firmy świadczące tego typu usługi przed rozpoczęciem jakiejkolwiek współpracy prezentują swoje pomysły i propozycje. Niestety, we współczesnym świecie biznesu zasady dżentelmeńskich porozumień odchodzą w zapomnienie. Dochodzi do sytuacji, w których klient, któremu przedstawiony został ciekawy pomysł, wykorzystuje go, pomijając przy realizacji osobę pomysłodawcy. Warto więc zawczasu odpowiednio się zabezpieczyć.
Jak sporządzić kontrakt
Przykładowo osoba świadcząca usługi z zakresu piaru czy marketingu może zawrzeć umowę o przygotowanie i przedstawienie projektu usług reklamowo-promocyjnych. Mając na względzie prawo dowolnego kształtowania stosunku między stronami, jaki przewiduje art. 3531 kodeksu cywilnego wprowadzający zasadę swobody umów, taki rodzaj umowy należy uznać za w pełni dozwolony. Dopóki treść lub cel stosunku prawnego nie sprzeciwia się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego, strony mają dowolność w zakresie ułożenia stosunku prawnego.
W treści umowy powinny być wskazane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta