Drugie zajęcie jest specjalnie płatne
Jeśli dyrektor jest równocześnie księgowym, ma prawo do wyższego wynagrodzenia za pracę
Dzieje się tak, gdy kierownik wykonuje dodatkowe obowiązki, niewynikające z jego umowy o pracę.
Tak stwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 8 kwietnia 2009 r. (sygn. II PK 270/ 08). Rozstrzygnął w ten sposób sprawę dyrektora szpitala, który w dodatkowym czasie zajmował się księgowością. Pracodawca udowadniał, że dyrektor przychodził do szpitala później i wychodził wcześniej niż inni pracownicy. Jego praca, nawet z wykonywaniem obowiązków księgowego, nie przekraczała ośmiogodzinnej dniówki. Ponadto dyrektor sam zwolnił księgowego i przejął jego obowiązki. Wykonywał je także bez żadnej umowy określającej wysokość wynagrodzenia.
Zainteresowany tłumaczył zaś, że to dodatkowe zajęcie nie wynikało z jego umowy o pracę, należy mu się więc z tego tytułu wynagrodzenie.
SN uznał jednak, że wykonywanie dodatkowych obowiązków nie musiało być potwierdzone oddzielną umową, i stwierdził, że to wynagrodzenie się należy.