Wino czeka na szansę w Polsce
W ostatnim 20-leciu nie szczędziliśmy wydatków na alkohol. Zmieniły się jednak nasze preferencje. Narodowym trunkiem zostało piwo
Ok. 8 litrów czystego alkoholu wypił w 2009 r. statystyczny Polak – szacuje „Rz”. Kryzys i podwyżka akcyzy sprawiły, że było to ok. jednej dziesiątej mniej niż rok wcześniej. Mimo to przewaga nad poziomem sprzed 20 lat jest znacząca. Kiedy gospodarka wkraczała w etap wolnorynkowy, przeciętny konsument wypijał nieco ponad 6 l czystego alkoholu. 7 l przekroczyliśmy w 1998 r. Kolejny skok miał miejsce w 2004 r., kiedy weszliśmy do UE. Przeciętne spożycie przekroczyło wówczas 8 l.
Browar króluje
Ze wzrostem apetytu na alkohol zmieniały się nasze preferencje. – Przełom następował stopniowo między 1993 a 2003 r. Wówczas szala przechyliła się zdecydowanie na korzyść piwa – mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej, lidera polskiego rynku piwa. Z danych firmy wynika, że piwo wspięło się na pierwsze miejsce w 1998 r. Jego udziały w całym rynku alkoholu, pod względem wielkości sprzedaży, wyniosły wówczas 40 proc. Wódka i napoje spirytusowe – do niedawna kontrolujące ponad połowę rynku – miały wtedy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta