Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Silniki leciutkie jak piórko

20 października 2010 | Samoloty i ludzie | Robert Przybylski

Stosunek masy do mocy jest bardzo istotny dla lotnictwa i odpowiednio mocne, a zarazem lekkie silniki pojawiły się dopiero na początku XX wieku.

Poprzednie stulecie zaczęło się od silników Newcomena i Watta, które uzyskiwały 1 KM z ok. 600 kg konstrukcji, wliczając w nią silnik i kocioł. Współczynnik dla lokomotywy Rocket z 1829 roku wynosił niecałe 150 kg na 1 KM, a pierwszego parowego sterowca z 1851 roku ok. 60 kg na 1 KM. Turbina Parsonsa z 1895 roku miała ok. 12 kg na każdego konia mechanicznego, silnik braci

Wright zaś ponad 7 kg. Skonstruowany rok wcześniej lotniczy silnik Manly’ego miał o połowę lepszy współczynnik.

Oba zostały zaprojektowane od podstaw. „Natychmiast po powrocie z Kitty Hawk w 1902 roku napisaliśmy do kilku dobrze znanych producentów samochodów, aby zapewnić sobie silnik do...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8757

Spis treści
Zamów abonament