Wykupując OC dla członka zarządu, nie zawsze trzeba potrącić zaliczkę na PIT
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ma chronić przed skutkami błędnych lub niekorzystnych decyzji podejmowanych przez menedżerów. W zależności od postanowień umowy wartość takiej polisy może być opodatkowana jako przychód z pracy lub nie
Z punktu widzenia firmy ponoszącej koszt ubezpieczenia cel takiej umowy jest jasny i czytelny: chodzi o zabezpieczenie swoich interesów przed ewentualnymi negatywnymi skutkami działań kadry menedżerskiej. Kiedy jednak przechodzimy do skutków podatkowych takich umów, to wbrew pozorom sprawa okazuje się już bardziej skomplikowana, zwłaszcza że w praktyce umowy ubezpieczenia przyjmują różną postać.
Zależy od beneficjenta
Pracodawca staje przed dylematem, czy wartość takiej polisy potraktować jako przychód pracownika i go opodatkować, czy nie.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, w pierwszej kolejności należy ustalić, kto jest beneficjentem polisy, czyli kto z niej korzysta. Beneficjentów może być bowiem dwóch. Może być nim pracodawca, jeżeli wykupił polisę i przewiduje ona wypłatę odszkodowania jemu, w sytuacji gdy pracownicy (menedżerowie) podejmą decyzję, za którą on (pracodawca) będzie musiał zapłacić odszkodowanie.
W takim wypadku menedżer nie otrzymuje żadnego przysporzenia, czyli świadczenia, które wpływałoby na wzrost jego prywatnego majątku. To nie menedżer jest objęty ubezpieczeniem, lecz pracodawca i dlatego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta