Chemikalia w firmie pod specjalnym nadzorem
Warsztaty samochodowe, laboratoria czy magazyny to tylko niektóre miejsca, w których pracownicy mogą stykać się z substancjami i preparatami chemicznymi. Ich pracodawcy mają w związku z tym wiele obowiązków
Pracodawca ma obowiązek zapewnić ochronę pracowników przed zagrożeniami wynikającymi z kontaktów z chemikaliami występującymi w środowisku pracy.
Wynika to, podobnie jak inne obowiązki w zakresie bhp, z kodeksu pracy, a szczegółów trzeba szukać w rozporządzeniu ministra zdrowia z 30 grudnia 2004 w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy związanej z występowaniem w miejscu pracy czynników chemicznych (DzU z 2005 r. nr 11, poz. 86 ze zm.).
Najważniejsze jest prawidłowe przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego i dzięki temu minimalizowanie narażenia personelu na czynniki chemiczne. Co istotne, konieczne jest, aby ocena ryzyka zawodowego sporządzana była w formie pisemnej (§ 3 ust. 5 rozporządzenia).
Akredytowane pomiary
Nie wolno stosować czynników chemicznych bez wcześniejszego ustalenia stopnia ich szkodliwości dla zdrowia pracowników i podjęcia właściwych środków profilaktycznych. Dlatego zanim szef dopuści zatrudnionych do pracy, ma obowiązek zweryfikować i określić, z jakimi chemikaliami będą mieli do czynienia, i zapoznać się z ich właściwościami. Następnie musi sporządzić i na bieżąco aktualizować spis niebezpiecznych substancji i preparatów.
Kolejny etap to ustalenie stopnia ich szkodliwości dla zdrowia pracujących. Takie badania i pomiary wykonują akredytowane laboratoria. Należy ich dokonać nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta