Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Poczet budowlanych wpadek

17 czerwca 2011 | Eko+ | Agnieszka Stefańska
autor zdjęcia: Bartosz Siedlik
źródło: Fotorzepa
 Budowa autostrady A2 między Łodzią  a Warszawą utknęła,  gdy chiński Covec zszedł  z niej w połowie maja
autor zdjęcia: Marian Zubrzycki
źródło: Fotorzepa
Budowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą utknęła, gdy chiński Covec zszedł z niej w połowie maja
 Rok przed startem Euro 2012 głośno stało się  o usterce schodów Stadionu Narodowego. Jej usunięcie ma nie zwiększyć kosztów budowy
autor zdjęcia: Rafał Guz
źródło: Fotorzepa
Rok przed startem Euro 2012 głośno stało się o usterce schodów Stadionu Narodowego. Jej usunięcie ma nie zwiększyć kosztów budowy
 Powstaniu Terminalu 2 warszawskiego Lotniska im. Fryderyka Chopina towarzyszyły spektakularne opóźnienia
autor zdjęcia: Dariusz Majgier
źródło: Fotorzepa
Powstaniu Terminalu 2 warszawskiego Lotniska im. Fryderyka Chopina towarzyszyły spektakularne opóźnienia

Zbyt niska cena, przeszacowanie swoich możliwości przez firmy z jednej strony, a z drugiej brak elastyczności kolejnych rządów – to najczęstsze powody spektakularnych klap inwestycyjnych ostatnich lat

Najwięcej problemów sprawia w Polsce budowa dróg – i to zarówno tych pod skrzydłami państwa, jak i tych powierzanych firmom prywatnym. Od kilku lat kontrakty na budowę autostrad rozsypują się jak domki z kart.

Problemy na placach budowy były zawsze. Jednak umowy nie były zrywane, bo nie wisiał nad nami termin Euro, tak jak teraz – mówi Marek Michałowski, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – Inwestycje były opóźnione, ale problemy na linii wykonawca – rząd udawało się rozwiązać – wskazuje.

– Problemy z realizacją kontraktów pojawiały się wcześniej, jednak nie na taką skalę – dodaje Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. – Do tego w związku z kryzysem finansowym zrezygnowaliśmy z najtańszego i najszybszego w dostępie pieniądza na inwestycje drogowe – budżetowego. W zamian finansujemy wydatki drogowe z kredytów i pożyczek.

Nigdy też inwestycje drogowe w Polsce nie były realizowane na taką skalę. Przy takiej ich liczbie ryzyko niepowodzenia części z nich wzrasta.

Jak podaje resort infrastruktury, trwają prace przy budowie 1861 km dróg, kolejne 500 km tras jest przebudowywanych. Wszystkie te prace są warte ok. 60 mld zł.

– Mimo że od kilku lat w Polsce pojawia się coraz więcej firm zajmujących się budową dróg, nie wzrasta potencjał wykonawczy. Wszyscy korzystają z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum
Brak okładki

Wydanie: 8956

Spis treści
Zamów abonament