Nie tak łatwo z kierowcy zrobić dozorcę
Jeśli szef nie poinformuje pracowników o oczekiwaniach i wymaganiach dotyczących świadczenia zadań, działa na własną szkodę. Nie wyegzekwuje przez to takiej pracy, jakiej oczekuje od załogi
Jednym z zadań pracodawcy jest zaznajamianie podejmujących zatrudnienie z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami.
W praktyce wypełnienie tego obowiązku służy przede wszystkim pracodawcy.
Co ma wiedzieć podwładny
Pracownika należy zapoznać z jego zakresem czynności przed rozpoczęciem świadczenia pracy. Niekoniecznie jednak musi to nastąpić w dniu zawarcia umowy. O takiej informacji szef musi pamiętać również wtedy, gdy dochodzi do zmiany obowiązków albo narzuconego przez szefa sposobu ich wykonywania.
Pracownik, któremu powierza się określone stanowisko i stawia określone warunki, powinien być oceniany pod kątem wyznaczonych mu wymagań i powinności. Nie mogą natomiast stanowić kryterium oceny jego pracy oczekiwania pracodawcy, o których pracownik nie wie, zawierając umowę o pracę, i o których pracodawca nie informuje go w czasie trwania stosunku pracy.
Tak uznał Sąd Najwyższy w wyroku z 10 listopada 1998 (I PKN 428/98).
Kierownicza rola przełożonego
Zakres czynności ustala pracodawca. To jego uprawnienie władcze wynikające z kierowniczej roli w procesie pracy. W stosunku pracy jest on po prostu szefem ustalającym, co pracownik – w zgodzie z angażem – ma robić i w jaki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta