Niedozwolone klauzule wciąż tkwią w kontraktach i regulaminach
Klienci skarżą się na nieuczciwe zapisy, z powodu których dochodzi do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzają, firmę może to drogo kosztować
Z badania przeprowadzonego przez serwis KlauzuleNiedozwolone.pl na grupie tysiąca polskich sklepów internetowych wynika, że ponad 30 proc. z nich ma w swoich regulaminach klauzule niedozwolone, zbieżne z tymi, które znajdują się w rejestrze prowadzonym przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Chociaż badaniem była objęta wybrana grupa – firmy zajmujące się sprzedażą przez Internet – to problem dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy w swoich stosunkach z konsumentami stosują wzorce umów, ogólne ich warunki lub regulaminy sprzedaży bądź świadczenia usług. Zatem w takim samym stopniu, jak firmy internetowe, dotyka to np. branży budowlanej i deweloperskiej, niepublicznych szkół i przedszkoli, dostawców różnorodnych usług (komunikacja, telewizja, Internet), biur podróży czy banków i innych instytucji finansowych.
Problem naruszania zbiorowych interesów konsumentów, m.in. poprzez stosowanie zakazanych postanowień umownych, znajduje także odzwierciedlenie w statystykach Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warto zaznaczyć, że tylko w ubiegłym roku nałożył on na przedsiębiorców z tego tytułu kary finansowe w wysokości ponad 64 mln zł.
Zbiorowe interesy
Stosowanie niedozwolonych postanowień umownych we wzorcach lub regulaminach może być
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta