Wydatkowanie publicznych pieniędzy pod ścisłą kontrolą
Odpowiedzialność | Za złe gospodarowanie publicznymi środkami grożą sankcje – w tym m.in. nagana, kara pieniężna lub zakaz pełnienia określonych funkcji, a nawet kara pozbawienia wolności.
Arkadiusz Jaraszek asesor, Prokuratury Rejonowej Warszawa Ochota
Obowiązkiem urzędników jest realizowanie zadań publicznych i zaspokajanie potrzeb obywateli. Ściśle z tym zadaniem jest związane gospodarowanie publicznymi pieniędzmi. Urzędnicy, wykonując swoje zadania służbowe, powinni więc pamiętać, by publiczne wydatki nie były nieuzasadnione i nadmierne, a pozyskiwane środki nie niższe od tych należnych. Za naruszenie tych zasad urzędnik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Nie tylko kierownik
Organami orzekającymi w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych w pierwszej instancji są komisje orzekające. Właściwość poszczególnych komisji określa art. 46 – 51a w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W drugiej instancji orzeczenia wydaje natomiast Główna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych (GKO).
Odpowiedzialność taka może spotkać przede wszystkim osoby pełniące funkcje kierowników jednostek sektora finansów publicznych albo wchodzące w skład organów wykonawczych takiej jednostki. Jak wskazała GKO w orzeczeniu z 28 stycznia 2013 r. (sygn. BDF1/4900/116/115-116/12/3350), to na kierowniku jednostki ciąży obowiązek zapewnienia w kierowanej przez niego placówce takiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta