Szczere słowo na pożegnanie
Coraz więcej firm zasięga opinii odchodzących pracowników. Traktuje to jako uzupełnienie badań satysfakcji.
Anita Błaszczak
Ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefów – głosi powiedzenie popularne wśród specjalistów i menedżerów HR. Jednak nie zawsze prawdziwe – wynika z sondażu przeprowadzonego przez Pracuj.pl, czołowy portal rekrutacyjny.
Według jego danych w Polsce kwestie związane ze złym zarządzaniem i szefem są na trzecim miejscu wśród powodów odejść z pracy. Na pierwszym wymieniamy wynagrodzenia.
Uciąć łańcuch odejść
Ogólne badania nie muszą jednak odpowiadać sytuacji w każdej firmie. Najlepszym sposobem, by się przekonać, jak to jest w konkretnym przedsiębiorstwie, jest tzw. exit interview, czyli rozmowa albo raczej wywiad z odchodzącym pracownikiem. Nie chodzi tu o pożegnalną wymianę grzeczności, ale o badanie opinii, które pomaga ustalić powody rozstania z firmą i zbadać nastawienie pracownika.
– Exit inteview to bardzo ważne źródło wiedzy, które może zmienić przepływ informacji o wakatach w firmie, poprawić system wewnętrznych awansów i zapobiec koszmarowi każdej organizacji – łańcuchowym odejściom pracowników, które mogą poważnie zakłócić pracę firmy – podkreśla Małgorzata Wnęk-Kolaska, lider zespołu Human Capital w Deloitte.
Według niej zainteresowanie firm przeprowadzaniem exit interview z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta