W jaki sposób należy ująć reklamację w kosztach
Zdarza się, że z powodu wadliwości wyrobu lub jego nieodpowiedniej jakości, kontrahent zwraca sprzedawcy nabyte od niego uprzednio towary. Fiskus uważa, że należy wtedy skorygować przychód okresu, w którym został on osiągnięty.
W związku ze złożoną przez nabywcę reklamacją podatnik przyjmuje zwrot towaru, poddaje wyrób reklamowany naprawie bądź odrzuca reklamację. Warto się zastanowić, jakie są skutki podatkowe takich działań.
Nie ma podstaw do wyłączenia
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Oznacza to, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami. Warunkiem jest jednak, że wykaże związek tych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.
Należy założyć, że wyroby wadliwe są naturalnym efektem produkcji, a podatnik niewątpliwie powinien działać w celu osiągnięcia przychodów. Co więcej, przychód ten nawet w przypadku późniejszej reklamacji zostaje osiągnięty. Tym samym nie ma podstaw do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wartości wadliwych wyrobów, z powodu których obniżono cenę sprzedaży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta