Zawieszenie premii nawet na trzy lata
W razie kłopotów finansowych pracodawca może próbować skłonić załogę do zawarcia porozumienia, aby na jakiś czas pogorszyć warunki zatrudnienia określone w umowie.
Ograniczenie wydatków na świadczenia pracownicze w kryzysie nie musi się odbywać przez aneksy do umów czy wypowiedzenia zmieniające. Można skorzystać z przewidzianego w kodeksie zawieszenia zakładowych przepisów prawa pracy albo porozumienia o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia.
Wariant 1. Czasowe pogorszenie warunków
W razie trudnej sytuacji finansowej pracodawca może zawrzeć porozumienie ograniczające świadczenia podwładnych. Sytuacja ta nie podlega kontroli sądu (wyrok SN z 6 grudnia 2005 r., III PK 91/05, OSNP 2006, nr 21–22, poz. 316). Oznacza to, że strony porozumienia samodzielnie określają, w jakim momencie sytuacja zakładu jest na tyle trudna, że wymaga zawieszenia przepisów prawa pracy (umowy o pracę), aby uniknąć bardziej drastycznych skutków.
W firmach zatrudniających co najmniej 20 pracowników zawiera się porozumienie o zawieszeniu stosowania zakładowych przepisów prawa pracy, o którym mowa w art. 91 kodeksu pracy. Nie dotyczy to przepisów k.p. oraz przepisów innych ustaw i aktów wykonawczych (art. 91 § 1 k.p.). Pracodawca może natomiast zawiesić przepisy: regulaminu pracy, wynagradzania, premiowania, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, porozumienia zawartego w związku z art. 231a k.p. przy kupnie zakładu przez nowego właściciela na rzecz jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta