Kolej przyspiesza na paliwie z UE
Poprawa standardów na liniach pasażerskich staje się faktem – czasy przejazdów się skróciły, podróżuje się w lepszych warunkach. Teraz czas na poprawę funkcjonowania transportu towarowego.
Adam woźniak
Miniona unijna perspektywa finansowa przyniosła polskiej kolei poprawę w ruchu pasażerskim. Ta obecna, na lata 2014–2020, ma polepszyć funkcjonowanie ruchu pociągów towarowych. O tym, co udało się osiągnąć do tej pory i jakie wyzwania stoją przed branżą kolejową w najbliższych latach, dyskutowano we wtorek podczas debaty na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
Duże wsparcie z Unii
Jednym z kluczowych problemów jest jak najlepsze wykorzystanie dostępnych funduszy unijnych. W latach 2007–2013 polska kolej miała do dyspozycji blisko 18,5 mld zł. – Do tej pory udało się zakontraktować prawie 100 procent tej kwoty. Z tego 8 mld zł zostało już wypłacone – wyliczał Maciej Gładyga, wicedyrektor Departamentu Transportu Kolejowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Priorytetem były inwestycje w transporcie pasażerskim. To modernizacje oraz rewitalizacje linii kolejowych, zwłaszcza tych z największą frekwencją podróżnych, jak również zakupy nowego taboru, zwłaszcza dla ruchu pociągów ekspresowych. Ale duże kwoty inwestowano także w obsługę podróżnych – budowę nowych dworców, modernizację peronów. Według Andrzeja Wojciechowskiego, wiceprezesa zarządzającej infrastrukturą spółki Polskie Linie Kolejowe (PLK), te działania często były...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta