Tajemnica sukcesu Apple i Amazona
Powstanie cyfrowych platform sprzedażowych zmienia sposób działania przedsiębiorstw we wszystkich branżach. Nikt nie może spać spokojnie.
Maciej Stańczuk
Liczby mówią właściwie wszystko. Grupa kapitałowa Apple ponownie odnotowała rekordowe zyski, które katapultowały kapitalizację giełdową spółki na ponad 700 mld dolarów, czyniąc z niej najbardziej wartościową firmę na świecie. Dom sprzedaży internetowej Amazon po zaprezentowaniu swoich wyników za 2014 r. osiągnął wycenę przekraczającą 140 mld dolarów, co też oznacza absolutną światową czołówkę. Niedawno inwestorzy wycenili młodą firmę oferującą usługi przewozu osób Uber na ponad 40 mld dolarów.
Wspólny mianownik
Wszystkie trzy firmy zajmują się różnymi dziedzinami działalności, ale tajemnica sukcesu ich modeli biznesowych jest wspólna: wszystkie organizują cyfrowe platformy biznesowe i udostępniają je klientom.
I tak Uber organizuje na swojej aplikacji kierowców prywatnych samochodów i kojarzy ich z klientami. Apple sprzedaje dziesiątki milionów iPhone'ów, które klienci kochają z powodu oferowanych wielu aplikacji, a te z kolei są wymyślane i dostarczane przez firmy zewnętrzne. Smartfon stanowi zatem platformę,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta