Jak sprzedać z nagrodą i nie dostać kary od fiskusa
Organizator akcji promocyjnej, w której dodaje bonusy do zbywanych towarów, musi pobrać 10-proc. ryczałt od wygranej uczestnika prowadzącego własną firmę. Jeśli premię otrzymuje zwykły klient, to przysługuje zwolnienie z podatku.
Jedną z wielu akcji wspierających sprzedaż towarów i usług jest sprzedaż premiowa. Pojęcie to nie jest zdefiniowane w żadnej z ustaw podatkowych. Na podstawie orzecznictwa przyjmuje się, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia, jeśli spełnione są następujące kryteria:
- wydana nagroda związana jest z nabyciem towaru lub usługi,
- nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,
- nagroda nie została przyznana w formie towarów lub usługi, którą sprzedano nabywcy.
Przykład
Sprzedażą premiową można nazwać akcję promocyjną typu: „Kto kupi pięć kostek masła, otrzyma maselniczkę gratis". Nagroda, którą w tym przypadku jest maselniczka, niewątpliwe związana jest z nabyciem towaru – masła. Ma prawo jej oczekiwać każdy, kto kupił pięć kostek masła. Nie jest przyznawana w formie premiowanego towaru. Gdyby nagrodą było masło, mielibyśmy do czynienia z rabatem towarowym sprowadzającym się do zakupu większej ilości towaru za mniejszą cenę.
Konsument z preferencją...
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT nagrody, jakie otrzymuje kupujący w sprzedaży premiowej, podlegają zwolnieniu z podatku, jeśli ich jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł.
Ustawa o PIT nie wskazuje, czy kwota 760 zł jest kwotą netto czy brutto. Powszechnie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta