Konsument nie musi osobiście zwracać zakupionego towaru
UMOWY | Umieszczenie klauzuli, zgodnie z którą klient, odstępując od umowy, musi osobiście oddać zakupiony produkt i do tego w stanie nienaruszonym, jest niezgodne z prawem. Przedsiębiorca może za stosowanie takiej praktyki zapłacić karę w wysokości 10 proc. obrotu.
We wzorcach umów stosowanych przez przedsiębiorców oferujących swoje towary lub usługi poza lokalem firmy można znaleźć m.in. takie klauzule:
- „Kupujący dokonuje zwrotu, dostarczając towar osobiście bądź za pośrednictwem firmy kurierskiej do siedziby firmy",
- „Kupujący zobowiązuje się dostarczyć towar w stanie niezmienionym, w terminie 14 dni od daty odstąpienia od umowy kupna sprzedaży, osobiście do siedziby firmy",
- „W przypadku skutecznego odstąpienia od umowy kupujący zobowiązany jest do zwrotu zakupionego towaru w stanie nienaruszonym w terminie 14 dni od daty odstąpienia od umowy. Kupujący dokonuje zwrotu, dostarczając towar osobiście bądź za pośrednictwem firmy kurierskiej do siedziby firmy".
Co je łączy? Wszystkie ograniczają prawa konsumentów, naruszając tym samym obowiązujące przepisy. Przedsiębiorcy, którzy je stosują, mogą usłyszeć zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. A jeżeli taka praktyka zostanie udowodniona, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma prawo nałożyć surową karę. Zgodnie z przepisami może to być nawet 10 proc. obrotu generowanego przez firmę.
Warto zauważyć, że we wszystkich wskazanych przypadkach przedsiębiorcy zapewniali konsumentom prawo do odstąpienia od umowy. Nie naruszali zatem podstawowego prawa, jakie daje klientom zawierającym umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, ustawa o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta