Nadwyżka w spisie może dotyczyć także środka trwałego
Do czasu ostatecznego wyjaśnienia przyczyny ujawnienia składnika majątku jednostka powinna ująć jego wartość w księgach rachunkowych na koncie rozrachunkowym „Rozliczenie nadwyżek".
W trakcie inwentaryzacji środków trwałych okazało się, że jeden z nich nie został wpisany do ewidencji. To istotna pomyłka, bo jest to składnik majątku o znacznej wartości. W jaki sposób ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych? Czy są istotne różnice w tym zakresie pomiędzy krajowymi regulacjami a MSR? – pyta czytelniczka.
Braki środków trwałych w ewidencji mogą być spowodowane przez różne przyczyny. Pomyłka, błąd w dekretacji, brak kompletu dokumentów lub złe oznakowanie mogą dotyczyć nie tylko niewielkich urządzeń, ale także środków trwałych o znacznej wartości. Identyfikacja pozycji inwentaryzacyjnych i ich powiązanie z pozycjami w księgach rachunkowych bywa trudne i komplikuje wyjaśnienie różnic inwentaryzacyjnych.
Odpowiadając na zadane przez czytelniczkę pytanie, należy na samym wstępie podkreślić, że zagadnienie inwentaryzacji i sposoby rozliczania różnic inwentaryzacyjnych nie zostały uregulowane przez MSR. Jednostka jest więc zobowiązana do stosowania przepisów zawartych w ustawie o rachunkowości.
Czym jest inwentaryzacja
Inwentaryzacja to ogół czynności mających na celu ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów danej jednostki gospodarczej na określony dzień, porównanie tego stanu ze stanem księgowym oraz ustalenie i wyjaśnienie różnic...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta