Zatajenie handlowego celu spotkania narusza przepisy
Przedsiębiorca, który zaprasza na spotkanie informacyjne lub na badania potencjalnych klientów, nie informując ich przy tym, że w rzeczywistości chodzi o zaoferowanie im produktów, narusza zbiorowe interesy konsumentów.
Michał Kołtuniak
Naruszenie zbiorowych interesów konsumentów może polegać na podejmowaniu przez przedsiębiorcę działań, które wprowadzają klientów w błąd. Przy tym może to być świadome przekazywanie informacji, wywołujących mylne wyobrażenie o produkcie lub usłudze, jak i wprowadzanie w błąd poprzez zaniechanie, gdy firma świadomie lub nieświadomie zataja istotne dla konsumenta informacje. Z zarzutem naruszenia zbiorowych interesów klientów przedsiębiorca może także się spotkać wówczas, gdy dopuści się stosowania nieuczciwej praktyki rynkowej lub czynu nieuczciwej konkurencji, jeżeli godzi to w interesy tej grupy.
Za naruszenie zakazu określonego w art. 24 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (DzU z 2015 r., poz. 184), przedsiębiorcy grozi kara finansowa. Jej maksymalna wysokość może sięgnąć 10 proc. osiąganych przez niego obrotów. Przykładem takiego naruszenia może być takie działanie przedsiębiorcy, które polegałoby na zatajeniu prawdziwego celu stosowanej przez niego praktyki handlowej. W szczególności zatajenia jej komercyjnego charakteru. Tak właśnie postępowała firma z Gorzowa Wielkopolskiego, na którą Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę w wysokości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta