Wódka odpływa z polskiego rynku
W 2016 r. po raz kolejny może zmaleć popyt na czystą. Jej producenci ratunku szukają w eksporcie.
Beata Drewnowska
Nieco ponad 11,1 mld zł wydadzą Polacy na wódkę w 2016 r. – prognozuje firma badawcza Euromonitor International. To o niespełna 270 mln zł, czyli 2,3 proc., mniej niż w 2015 r.
– Nadal odczuwamy skutki dyskryminującego alkohole mocne wzrostu podatku akcyzowego z 2014 r. – mówi „Rzeczpospolitej" Ian Croxford, dyrektor operacyjny grupy Stock Spirits, wicelidera polskiego rynku wódki, właściciela np. marek Żołądkowa Gorzka i Lubelska.
Stawka akcyzy na napoje spirytusowe zwiększyła się wówczas o 15 proc. Wzrost podatku był dla producentów tym dotkliwszy, że sprzedaż wódki nie rosła już w 2013 r.
Po słabym 2014 r. do przełomu nie doszło także w ubiegłym roku. – Według niepełnych jeszcze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta