Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nie wystarczy ustalić, czego brakuje

27 stycznia 2016 | Ekspert księgowego | Marcin Szymankiewicz

Kosztem uzyskania przychodów są tylko te niedobory inwentaryzacyjne, które nie powstały z winy lub zaniedbań firmy lub jej pracowników.

Czy ujawnione w trakcie inwentaryzacji (spisu z natury) niedobory remanentowe towarów handlowych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.

Katalog wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów zawarty w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT i w art. 23 ustawy o PIT nie obejmuje strat w towarach handlowych ujawnionych w wyniku inwentaryzacji.

To oznacza, że – co do zasady – straty te, jako związane z prowadzoną działalnością, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów (por. interpretację Izby Skarbowej w Łodzi z 6 czerwca 2013 r., IPTPB3/423-97/13-2/KJ).

Jednak dla uznania straty w środkach obrotowych za koszt podatkowy nie wystarczy brak wyłączenia takiej kategorii z kosztów w ustawach podatkowych. Możliwość uznania straty (w znaczeniu „ubytek", „brak czegoś, co się posiadało") za koszt uzyskania przychodów jest uzależniona od jej związku z przychodem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. W niektórych przypadkach strata, jako zdarzenie losowe, może być kosztem uzyskania przychodów. Jednak musi to być strata rzeczywista i prawidłowo udokumentowana.

Istotne...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10354

Wydanie: 10354

Spis treści
Zamów abonament