O artystach i sile nośnika
Prawnik musi wykazywać się wieloma ważnymi umiejętnościami, między innymi zdolnością do logicznego myślenia oraz konstruowania systemów, np. systemów umów. Każda niemal obsługiwana produkcja wymaga bowiem skonstruowania modelu prawnego, w którym prawa wszystkich podmiotów uczestniczących w danym projekcie zostają zorganizowane w wielopoziomową układankę.
Przykładowo przy produkcji fonogramu konieczne jest podpisanie umów z autorami, w których należy uwzględnić okoliczność, czy na podstawie umowy powierzenia praw są oni chronieni przez organizację zbiorowego zarządzania czy nie. Konieczne jest także nabycie praw od artystów wykonawców. A to tylko niezbędne minimum. Umowy te powinny być kompatybilne z postanowieniami umów podpisywanych z podmiotami, które będą eksploatowały nagranie, tak by nie powstało ryzyko zgłoszenia się z roszczeniami jakiegokolwiek podmiotu uczestniczącego w produkcji fonogramu.
Wykluczenie tego ryzyka jest niekiedy niezmiernie trudne ze względu na różną interpretację niektórych zagadnień. Trzeba także brać pod uwagę stanowisko organizacji zbiorowego zarządzania, które również interpretują prawo i jako bardzo silny podmiot na rynku obrotu prawami autorskimi i pokrewnymi kształtują praktykę stosowania prawa. Jeżeli zatem jakaś kwestia dodatkowo jest różnie interpretowana przez organizacje zbiorowego zarządzania, prawnik musi się bardzo natrudzić, by zapewnić swojemu klientowi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta