Małe i duże firmy chcą ze sobą współpracować
Korporacje coraz częściej szukają start-upów, które zapewnią im nowe technologie. Z kolei innowatorzy potrzebują partnerów z dostępem do rynku. michał duszczyk
Współpraca dużych przedsiębiorstw z młodymi i innowacyjnymi firmami na świecie staję się coraz bardziej powszechna. W Polsce ten trend nie jest jeszcze tak wyraźny, ale – jak przekonują eksperci – wkrótce to się zmieni.
Start-up szuka partnera
W pierwszej dziesiątce krajów europejskich, w których przynajmniej jeden start-up w latach 2014–2016 zebrał finansowanie o wartości minimum 100 mln dol., nie ma państwa z naszej części Europy. Z danych firmy analitycznej CBInsights wynika, że liderem tego rankingu jest Szwecja. Pochodzący z tego kraju serwis Spotify zebrał w tym okresie aż 2,27 mld dol. Z kolei niemiecki Delivery Hero pozyskał 1,33 mld dol. Większość start-upów z Europy Środkowej – z nielicznymi wyjątkami, jak czeski Avast (pozyskał 100,2 mln dol. od początku działalności) czy litewski Vinted (60,5 mln dol.) – o podobnych inwestycjach może tylko pomarzyć.
Eksperci uspokajają jednak i podkreślają, że rozwój przedsiębiorstwa zależy nie tylko od wsparcia inwestorów. Równie istotny jest dobry model biznesowy. Przykładem jest Słoweński Eurosender, platforma...
Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta