Małe i duże firmy chcą ze sobą współpracować
Korporacje coraz częściej szukają start-upów, które zapewnią im nowe technologie. Z kolei innowatorzy potrzebują partnerów z dostępem do rynku. michał duszczyk
Współpraca dużych przedsiębiorstw z młodymi i innowacyjnymi firmami na świecie staję się coraz bardziej powszechna. W Polsce ten trend nie jest jeszcze tak wyraźny, ale – jak przekonują eksperci – wkrótce to się zmieni.
Start-up szuka partnera
W pierwszej dziesiątce krajów europejskich, w których przynajmniej jeden start-up w latach 2014–2016 zebrał finansowanie o wartości minimum 100 mln dol., nie ma państwa z naszej części Europy. Z danych firmy analitycznej CBInsights wynika, że liderem tego rankingu jest Szwecja. Pochodzący z tego kraju serwis Spotify zebrał w tym okresie aż 2,27 mld dol. Z kolei niemiecki Delivery Hero pozyskał 1,33 mld dol. Większość start-upów z Europy Środkowej – z nielicznymi wyjątkami, jak czeski Avast (pozyskał 100,2 mln dol. od początku działalności) czy litewski Vinted (60,5 mln dol.) – o podobnych inwestycjach może tylko pomarzyć.
Eksperci uspokajają jednak i podkreślają, że rozwój przedsiębiorstwa zależy nie tylko od wsparcia inwestorów. Równie istotny jest dobry model biznesowy. Przykładem jest Słoweński Eurosender, platforma...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta