Segregacja śmieci: w regulaminie nie ma bezwzględnego obowiązku
Limitowanie ilości odpadów komunalnych odbieranych od właścicieli nieruchomości jest dopuszczalne w ramach ustawowego upoważnienia rady gminy do uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
Rozstrzygnięcie z 9 grudnia 2016 r. (sygn. II OSK 766/15). zapadło na tle następującego stanu faktycznego. Mieszkańcy zaskarżyli uchwałę rady miejskiej w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Kwestionowali oni przepis regulaminu, który stanowił: „w celu wyposażenia nieruchomości w pojemniki o odpowiedniej pojemności, ustala się następującą minimalną tygodniową ilość wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych: 1) dla budynków mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych – 20 l na osobę". Twierdzili, że organ upoważniony jest wyłącznie do określenia wielkości pojemników przeznaczonych na odpady, a nie ryczałtowego określenia ilości wytworzonych odpadów. Ponadto mieszkańcy zaskarżyli regulamin w części nakładającej na właścicieli nieruchomości obowiązek segregowania odpadów komunalnych, uznając za niedopuszczalne zmuszanie ich do selektywnej zbiórki odpadów.
Przekroczenie delegacji
Rada miejska nie zgodziła się z zarzutami skarżących. Jednak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (wyrok z 26 listopada 2014 r., sygn. II SA/Gl 524/14) uwzględnił skargi i stwierdził nieważność całego regulaminu. W ocenie WSA rada miejska przekroczyła przy jego uchwalaniu delegację zawartą w art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: u.c.p.g.). Musiało to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta