Zwiększyć wartość marki Polski
Silny narodowy brand nie tylko pomaga przyciągnąć inwestorów, ale również ułatwia krajowym firmom ekspansję za granicę. Anita Błaszczak
Na 516 mld dolarów szacuje gospodarczą wartość wizerunku naszego kraju brytyjska firma doradcza Brand Finance (ranking Nation Brands 2016). Z tym wynikiem Polska ponownie uplasowała się na 20. miejscu w zestawieniu – między Belgią a Austrią. Liderem pozostają USA z marką wycenianą na 20,6 biliona dolarów. W pierwszej trójce są jeszcze Chiny i Niemcy; ich narodowe brandy oszacowano odpowiednio na 7,1 oraz 3,9 biliona dolarów.
– Na globalnym rynku marka to jedno z najważniejszych aktywów kraju. Pomaga przyciągać inwestorów, turystów, wykwalifikowanych pracowników i zapewnia wartość dodaną do eksportu – podkreśla David Haigh, prezes Brand Finance.
Wizerunek kraju a marki rynkowe
Marek Staniszewski, ekspert marketingu, założyciel i szef firmy doradczej Heuristica, twierdzi, że trudno jest oddzielić wizerunek marki firmy czy produktu od skojarzenia z krajem, z którego pochodzi. Połączenie to widać w określeniach: francuskie kosmetyki, niemieckie auta czy niemiecka chemia, szwajcarskie banki albo włoska moda.
– Zachodzi tu pozytywne sprzężenie zwrotne. Wizerunek kraju wpływa na marki rynkowe, a z kolei ich siła wzmacnia renomę kraju. Dlatego trzeba równolegle budować markę Polski oraz pozycję marek z Polski – wyjaśnia Marek Staniszewski....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta