Wady w uchwałach dotacyjnych związanych z opieką nad dziećmi
Prawo miejscowe | Nie można w uchwale ograniczać prawa do dotacji tylko do dzieci, będących mieszkańcami danej gminy oraz tylko do wybranej formy opieki.
Zgodnie z art. 60 ust. 2 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (dalej ustawa), wysokość i zasady ustalania oraz rozliczania dotacji celowej, o której mowa w ust. 1, określa rada gminy w drodze uchwały. Natomiast z ust. 1 ww. artykułu wynika, że podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1 (czyli gminy, osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej), prowadzące żłobek lub klub dziecięcy, lub zatrudniające dziennych opiekunów mogą otrzymać na każde dziecko objęte opieką w żłobku lub klubie dziecięcym, lub przez dziennego opiekuna dotację celową z budżetu gminy. I właśnie na kanwie wspomnianej delegacji ustawowej z art. 60 ust. 1 pojawiają się problemy związane z właściwym konstruowaniem uchwał dotacyjnych. W artykule tym postaram się przybliżyć niektóre problemy, które pojawiały się w działalności legislacyjnej gmin.
Pomijanie dzieci z sąsiednich gmin
Istotnym naruszeniem występującym w procesie legislacyjnym związanym z przyjęciem ww. uchwał, jest wada polegająca na ograniczeniu prawa do dotacji jedynie do dzieci, które są mieszkańcami danej gminy, czyli z pominięciem dzieci z innych gmin, w tym sąsiednich. Jakkolwiek motywy jakimi kierują się gminy stanowiąc takie zapisy wydają się słuszne (wydatki na obywateli mieszkających na ich terenie), to jednak tego typu uregulowania są sprzeczne z prawem. Znajduje to...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta