Najważniejszy projekt w życiu właściciela firmy
Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.
W firmach rodzinnych, a w szczególności tych istniejących na rodzimym rynku od 20 i więcej lat, coraz częściej rozmawia się o sukcesji. Co czeka polski biznes po przejściu pierwszej fali procesów sukcesyjnych?
Adrianna Lewandowska: Sukcesja to wciąż nowość dla polskich firm rodzinnych. Jest to również najważniejszy projekt w życiu właściciela firmy, bo może go zrealizować tylko raz. Niestety, właściciele często nie zdają sobie sprawy, że sukcesja to proces - zakładają, że uporają się z przekazaniem firmy w ciągu kilku miesięcy. Często na spotkaniach, na których opracowujemy plany sukcesyjne, słyszę, „przecież załatwimy to w rok", „Jestem jeszcze za młody na sukcesję", „jeszcze wiele przede mną" czy „Syn? On jeszcze jest za młody, przecież dopiero pięć lat temu skończył studia!". Nestorzy nie zawsze pamiętają, że gdy oni zakładali swoje biznesy, byli w tym samym wieku, w którym teraz są ich dzieci. Jeżeli nestor chce, by jego firma dążyła w kierunku długowieczności, musi swoją firmę odpowiednio przygotować. Niemal cały polski biznes prywatny znajduje się obecnie w pierwszym pokoleniu, przez co nie mamy doświadczeń sukcesyjnych i, poza małym odsetkiem przypadków, nie mamy też możliwości odniesienia się do innych rodzimych firm, które dokonywały już sukcesji. Doświadczenia z takich krajów, jak Niemcy czy Szwajcaria, w których...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta