Nowa kategoria biznesu
Tylko 36 proc. polskich firm uważa się za rodzinne.
Tak wynika z raportu „Firma rodzinna to marka" opracowanego przez Instytut Biznesu Rodzinnego na podstawie badań w ramach projektu „Statystyka firm rodzinnych". W porównaniu z zagranicą to niewiele. Potencjał firm rodzinnych jest zdecydowanie większy.
Zespół badawczy przyjął założenia modelu pięciu poziomów definicyjnych, który przyporządkowuje firmy rodzinne do jednej z pięciu kategorii: od firm, które są w posiadaniu osób fizycznych/rodzin (najniższy poziom piąty – przedsiębiorstwa potencjalnie rodzinne) do firm, które obok takich elementów jak własność w rękach rodziny czy świadomość rodzinności, przeszły proces sukcesji (najwyższy poziom pierwszy – wielopokoleniowa firma rodzinna).
Jak wynika z raportu, ponad 90 proc. zbadanych firm zadeklarowało, że właścicielami, którzy posiadają ponad 50 proc. udziałów w firmie, są osoby prywatne i rodziny. To piąty poziom w modelu, który weryfikuje jedynie kryterium własności firmy. Natomiast poziom czwarty to już tylko 36 proc. – są to firmy, które same siebie postrzegają jako rodzinne.
Zdaniem dr Adrianny Lewandowskiej, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, bardzo duża rozpiętość pomiędzy poziomem piątym a czwartym w modelu definicji świadczy o tym, że pomiędzy tymi dwoma zmiennymi jest obszar do działań w zakresie zwiększania świadomości rodzinności....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta