Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nowa kategoria biznesu

12 marca 2018 | Kongres firm rodzinnych
Prof. dr hab. Jan Klimek, Rada Programowa Instytutu Biznesu Rodzinnego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
źródło: Rzeczpospolita
Prof. dr hab. Jan Klimek, Rada Programowa Instytutu Biznesu Rodzinnego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Prof. Aleksander Surdej, Rada Programowa Instytutu Biznesu Rodzinnego, ambasador Polski przy OECD.
źródło: Rzeczpospolita
Prof. Aleksander Surdej, Rada Programowa Instytutu Biznesu Rodzinnego, ambasador Polski przy OECD.
Łukasz Tylczyński, ekspert w dziedzinie badań i rozwoju, Instytut Biznesu Rodzinnego.
źródło: Rzeczpospolita
Łukasz Tylczyński, ekspert w dziedzinie badań i rozwoju, Instytut Biznesu Rodzinnego.

Tylko 36 proc. polskich firm uważa się za rodzinne.

Tak wynika z raportu „Firma rodzinna to marka" opracowanego przez Instytut Biznesu Rodzinnego na podstawie badań w ramach projektu „Statystyka firm rodzinnych". W porównaniu z zagranicą to niewiele. Potencjał firm rodzinnych jest zdecydowanie większy.

Zespół badawczy przyjął założenia modelu pięciu poziomów definicyjnych, który przyporządkowuje firmy rodzinne do jednej z pięciu kategorii: od firm, które są w posiadaniu osób fizycznych/rodzin (najniższy poziom piąty – przedsiębiorstwa potencjalnie rodzinne) do firm, które obok takich elementów jak własność w rękach rodziny czy świadomość rodzinności, przeszły proces sukcesji (najwyższy poziom pierwszy – wielopokoleniowa firma rodzinna).

Jak wynika z raportu, ponad 90 proc. zbadanych firm zadeklarowało, że właścicielami, którzy posiadają ponad 50 proc. udziałów w firmie, są osoby prywatne i rodziny. To piąty poziom w modelu, który weryfikuje jedynie kryterium własności firmy. Natomiast poziom czwarty to już tylko 36 proc. – są to firmy, które same siebie postrzegają jako rodzinne.

Zdaniem dr Adrianny Lewandowskiej, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego, bardzo duża rozpiętość pomiędzy poziomem piątym a czwartym w modelu definicji świadczy o tym, że pomiędzy tymi dwoma zmiennymi jest obszar do działań w zakresie zwiększania świadomości rodzinności....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10999

Wydanie: 10999

Spis treści
Zamów abonament