Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wazowie, czyli ostatni z Jagiellonów

08 listopada 2019 |
Peter Paul Rubens, Portret króla Zygmunta III
źródło: Kolekcja Prywatna
Peter Paul Rubens, Portret króla Zygmunta III
Kopia płyciny z sarkofagu Zygmunta III – kartusz herbowy
źródło: materiały prasowe
Kopia płyciny z sarkofagu Zygmunta III – kartusz herbowy
Woskowa miniatura Zygmunta III,  Staatliche Museen zu Berlin
źródło: Staatliche Museen zu Berlin
Woskowa miniatura Zygmunta III, Staatliche Museen zu Berlin
 Portret Jana Kazimierza w stroju polskim, Nationalmuseum Gripsholm
źródło: Nationalmuseum Gripsholm
Portret Jana Kazimierza w stroju polskim, Nationalmuseum Gripsholm
Kabinet z kolekcji Zygmunta III, Klasztor Sióstr Wizytek
źródło: Klasztor Sióstr Wizytek
Kabinet z kolekcji Zygmunta III, Klasztor Sióstr Wizytek

Dr Jacek Żukowski | 
Pozyskaliśmy obiekty, które 
na czas wystawy wróciły 
do Zamku po 350 latach 
 – opowiada kurator ekspozycji.

 

Kim byli Wazowie?

W oficjalnej propagandzie uznawali się za Jagiellonów, uwydatniając swoje pochodzenie po kądzieli. Unikali mówienia o linii dynastycznej po mieczu, czyli szwedzkiej, tak było dla nich korzystniej. Z okazji ślubu Władysława IV wydawano panegiryki w Europie określające go jako Jagiellona. Kiedy wystawiono pierwszą operę na Zamku Królewskim w 1628 roku, w raporcie do Berlina napisano, że oglądał ją cały haus Jagiellonum, dwór Jagiellonów. Jeszcze po abdykacji Jana Kazimierza w XVIII wieku pisano, że był ostatnim z Jagiellonów.

Czym wystawa o Wazach wyróżnia się spośród innych dotychczasowych?

Po raz pierwszy oni są jej głównymi bohaterami. To w dużej mierze wystawa dynastyczna, punktem wyjścia jest opowieść o epoce z perspektywy Wazów, dopiero w dalszym planie pojawia się panorama epoki. Rozpoczynamy od refleksji, jak krótkotrwała była to dynastia, gdyż skończyła się na trzecim pokoleniu. Dalej pochylamy się nad kulturą dworską, życiem na dworze, jego strukturze, funkcjonowaniu na co dzień i od święta. Potem snujemy opowieść o społeczeństwie epoki – to najbardziej złożona i ambitna narracja. Pokazany zostanie ewoluujący stosunek poddanych do władcy – od poprawnego, poprzez atak zamachowca Michała Piekarskiego na Zygmunta III Wazę 15 listopada 1620 roku, aż do abdykacji...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Wykup dostęp do pełnego Archiwum na 120 minut.

wyślij SMS o treści RP.ARCHIWUM na 7936
(koszt: 9 zł + VAT)

Archiwum to wszystkie treści publikowane w "Rzeczpospolitej" od 1993 roku.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum
Wydanie: 11504

Wydanie: 11504

Spis treści

Reklama

Kultura

Komunikaty

Nieprzypisane

Wyślij SMS o treści

RP.ARCHIWUM na 7936

i wykup dostęp do pełnego Archiwum
na 120 minut (koszt: 9zł + VAT)

lub

Zamów abonament