Rządowa dotacja dla InterCity zabetonuje monopol na kolei
Przewoźnik dostanie 19,5 mld zł wsparcia na dziesięć lat. – Efekty będą mizerne wobec tak dużych nakładów, a rynek dalekobieżnych połączeń zostanie na dekadę zamknięty dla konkurencji – ostrzegają eksperci.
Państwo już teraz dotuje pociągi TLK lub IC, które w założeniach nie przynoszą zysków. Obecna umowa z PKP InterCity ma obowiązywać do 2021 r. Przewoźnik za te pieniądze ma poprawiać jakość usług, czyli modernizować i kupować pociągi. W 2019 r. wysokość dotacji miała wynieść 600 mln zł, w przyszłym – sięgnąć 680 mln zł. Ale nowy kontrakt przygotowany przez rząd radykalnie zwiększy dofinansowanie. Przykładowo w 2020 r. byłoby to 840 mln zł, w 2022 ponad 1 mld zł, a w 2028 r. nawet 3 mld zł.
Eksperci przyznają: pieniądze na tabor są potrzebne, ale znacznie wyższa dotacja przyniesie zbyt małe korzyści wobec planowanych nakładów. – Nie chcę krytykować większego dofinansowania. Pociągi powinny jeździć znacznie częściej,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta