Stabilność orzecznictwa kontra prawa podatnika
W ramach podstawy wznowienia postępowania sądowo-administracyjnego można powoływać się na zapadły wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE. Ale tylko taki, który został opublikowany po wydaniu prawomocnego orzeczenia sądu krajowego.
Co do zasady prawomocny wyrok kończy każdy spór sądowy. Taka reguła obowiązuje też w przypadku spraw sądowo-aministracyjnych w sporach podatników ze skarbówką. Jednak jak w każdej procedurze, także w prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi przewidziano pewną furtkę. To prawo do żądania wznowienia postępowania, które zostało zakończone prawomocnym orzeczeniem. Ustawodawca ściśle określa jednak zasady na jakich można wnosić o wznowienie postępowania. Jednym z nich, które jest szczególnie istotne dla podatników, to wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE. Podstawą prawną w tym przypadku jest art. 272 § 3 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zgodnie z tym przepisem można żądać wznowienia postępowania również wtedy, gdy potrzeba taka wynika z rozstrzygnięcia organu międzynarodowego działającego na podstawie umowy międzynarodowej ratyfikowanej przez Rzeczpospolitą Polską.
To, że w świetle tego przepisu podstawą żądania wznowienia postępowania może być m.in. orzeczenie TSUE wydane w trybie pytania prejudycjalnego, i to nawet jeżeli nie zostało doręczone stronie wnoszącej skargę o wznowienie, Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził już kilka lat temu w uchwale z 16 października 2017 r. (I FPS 1/17). Co istotne, w praktyce otworzyło to możliwość starania się o wznowienie postępowania przez podatników,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta