Ciężarówkami na nowych zasadach
Najważniejszą zmianą od początku 2021 r. jest powrót do kontroli granicznych i wprowadzenie nowych procedur celnych.
Wielka Brytania to jeden z kluczowych rynków dla polskich firm zajmujących się międzynarodowym transportem drogowym. Według danych organizacji pracodawców Transport i Logistyka Polska samochody ciężarowe z polską rejestracją wykonywały rocznie niemal pół miliona przewozów przez kanał La Manche. Brytyjski rynek był czwartym co do wielkości obsługiwanym przez polskich transportowców. Nic dziwnego, że kształt przepisów związanych z transportem do i z Wielkiej Brytanii ma dla nich kapitalne znaczenie.
Nie jest tak źle
– Przewoźnicy operujący na rynku brytyjskim musieli czekać kilka lat, aby dowiedzieć się, jakie będą ostateczne warunki wykonywania przewozów do tego kraju – stwierdza Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce (ZMPD). Zwraca uwagę, że unijno-brytyjskie porozumienie handlowe zostało wynegocjowane dopiero na siedem dni przed zakończeniem mijającego 31 grudnia 2020 r. okresu przejściowego wynikającego z umowy dotyczącej wyjścia Wielkiej Brytanii z UE. Negatywne skutki tak krótkiego czasu na dostosowanie się do nowych uwarunkowań powiązanych z ograniczeniami powodowanymi skutkami pandemii Covid-19 do dziś są odczuwalne. – Jednak wstępna ocena porozumienia w zakresie warunków wykonywania działalności w transporcie drogowym jest pozytywna – stwierdzają przedstawiciele ZMPD.
Jednym z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta