Ostrożnie ze zwolnieniami online
Zwolnienie pracownika bez uzasadnienia, nienazwanie powodu redukcji, brak wskazania kryterium doboru pracowników, z którymi firma się żegna, czy wysłanie zwykłego e-maila z wypowiedzeniem to najczęstsze błędy firm decydujących się na zmniejszenie liczby pracowników z powodu pandemii.
Pandemia Covid-19 nie tylko zmieniła prawo pracy, ale też w istotny sposób wpłynęła na praktyki pracodawców. Zmiany dotknęły wielu aspektów. W praktyce najwięcej trudności sprawiały firmom zwolnienia pracowników. Czynności, które nigdy nie należały do prostych, z dnia na dzień dodatkowo się skomplikowały. Nie pomógł w tym względzie także ustawodawca. Firmy nie ustrzegły się przed błędami w zakresie procedury przeprowadzania zwolnień.
Zbyt ogólna przyczyna zwolnienia
Pandemia nie zmieniła ogólnych zasad rozwiązywania umów o pracę, wynikających z Kodeksu pracy (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1320) czy z orzecznictwa. Nie zmienił się w szczególności wymóg podania uzasadnionej przyczyny do zwolnienia czy wymaganie, że przyczyna taka dalej musi być rzeczywista i konkretna. W świetle tego niewystarczające jest ogólne powołanie się na pandemię Covid-19. Pracodawca nie może poprzestać na wskazaniu w wypowiedzeniu, że z powodu pandemii koronawirusa pogorszyła się jego sytuacja finansowa. Pracodawca musi wykazać konkretnie i precyzyjnie – i to już na poziomie wypowiedzenia – w jaki sposób pandemia wpłynęła na jego sytuację. Orzecznictwo i doktryna wskazują, że do uzasadnienia zwolnienia trudną sytuacją finansową i konieczną restrukturyzacją pracodawca powinien wskazać tzw. praprzyczynę ekonomiczną takiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta