Czy pracownicy mogą domagać się podwyżki w ramach sporu zbiorowego?
Związki zawodowe często próbują doprowadzić do sporu zbiorowego, aby wywalczyć podwyżki dla pracowników. Problem jednak w tym, że wielokrotnie żądania związkowe nie mogą być przedmiotem takiego sporu. Warto zatem zacząć od weryfikacji tego elementu.
Przełom roku to zwykle moment, w którym kształtują się budżety przedsiębiorstw na kolejny okres ich działalności. Wiedzą o tym również związki zawodowe, które często właśnie w tym czasie zabiegają o przyznanie pracownikom podwyżek oraz innych dodatkowych świadczeń i benefitów, wszczynając tzw. spór zbiorowy z pracodawcą. Pracodawcy nie muszą jednak zgadzać się na wszystkie żądania związków.
Jak to działa
w praktyce?
∑ Krok 1: Pismo związków zawodowych
Praktycznie zawsze spór zbiorowy poprzedza pismo związków zawodowych do pracodawcy, zawierające określone żądania. Najczęściej chodzi o podwyżki dla pracowników, natomiast przy okazji tego postulatu związki mogą domagać się „załatwienia" również innych kwestii, związanych z szeroko pojętymi warunkami pracy (np. kwestiami bhp lub czasem pracy). W piśmie takim związki mają obowiązek wskazania pracodawcy terminu na uwzględnienie żądań, przy czym powinien on wnosić co najmniej trzy dni.
∑ Krok 2: Weryfikacja postulatów przez pracodawcę
Już na tym etapie pracodawca powinien zweryfikować, czy żądania kierowane przez związki mogą w ogóle stanowić przedmiot sporu zbiorowego (od tego zależą bowiem dalsze działania). Przepisy określają dość szeroko zakres...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta