Zasada jawności postępowania nie zawsze obowiązuje
Obowiązek wykazania, że dana informacja stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa spoczywa na wykonawcy, jednak to zamawiający musi ocenić, czy dane informacje faktycznie ją stanowią.
Jedną z naczelnych zasad prawa zamówień publicznych jest zasada jawności postępowania, która ma swoją podstawę w art. 61 Konstytucji RP (zasada jawności działania władzy publicznej). Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych („Pzp"), postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest jawne, co oznacza, że każdy zainteresowany podmiot (wykonawca, który złożył ofertę w postępowaniu, podmiot działający na danym rynku, czy też każdy obywatel) ma prawo dostępu do dokumentów i informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego, bez względu na to czy został on wytworzony przez zamawiającego, czy też wykonawcę. Zasada jawności postępowania nie jest jednak zasadą bezwzględną. Jak wynika z postanowień art. 18 Pzp może ona ulec pewnym ograniczeniom.
Wyjątki od zasady
W przypadku dokumentów, które są przygotowywane przez zamawiającego, zasada jawności może zostać ograniczona w przypadkach określonych w Pzp, chodzi np. o zamówienia w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, czy też w zakresie negocjacji prowadzonych pomiędzy zamawiającym a wykonawcą w trybie negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia. Podobnie wygląda to w przypadku dialogu konkurencyjnego.
Innym przykładem ograniczenia zasady jawności postępowania jest sytuacja, w której wykonawca...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta