Nagłe nieszczęśliwe zdarzenie musi mieć związek z wykonywaną pracą
Pracodawca nie ma obowiązku wypłaty świadczeń pracownikowi, jeśli wina za wypadek leży po stronie pracownika.
Obowiązujące przepisy prawa pracy w celu ochrony osób zatrudnionych oraz zminimalizowania skutków związanych z wystąpieniem wypadków w miejscu pracy nakładają na pracodawcę liczne obowiązki związane z zapewnieniem szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Ich podstawę stanowi art. 15 Kodeksu pracy (kp), który stwierdza, iż pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia pracownikom bezpiecznych oraz higienicznych warunków pracy, a ponadto na podstawie art. 207 § 2 kp zobowiązany jest on chronić zdrowie i życie pracowników przy zastosowaniu odpowiednich osiągnięć nauki oraz techniki. Ponadto obowiązujące przepisy nakładają na pracodawcę szereg innych obowiązków związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa, w których pracodawca zobowiązany jest m.in. do przekazania informacji o występujących zagrożeniach dla życia i zdrowia występujących na poszczególnych stanowiskach pracy, poinformowania pracownika o obowiązujących zasadach podczas awarii sprzętu bądź używanego narzędzia, przeszkolenia ogólnego oraz stanowiskowego pracownika, dokonywania oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywaniu określonych prac oraz informowania pracowników o istniejącym ryzyku, okresowego przeszkolenia pracowników z dziedziny BHP, zapewnienia pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zabezpieczenia miejsca wypadku, a także sporządzenia protokołu powypadkowego....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta