Bohaterowie zatrzymani w kadrze
BOHATEROWIE ZATRZYMANI W KADRZE
" Kanał" przyjęty został chłodno przez widzów. Oczekiwali pomnika bohaterskiego zrywu, nie zaś opowieści o nieuchronnym tragicznym końcu i sarkazmu pod adresem dowódców powstania
(C) WAIF
"Eroica" pokazywała metamorfozę głównego bohatera, cwaniaka i tchórza, który ostatecznie postanawia wrócić do walczącego miasta
(C) PAT
MAREK SADOWSKI
Powstanie Warszawskie to temat, wbrew pozorom, rzadko obecny w polskim kinie. Na około 1500 filmów zrealizowanych po drugiej wojnie światowej bohaterski sierpniowy zryw pojawia się w niespełna dwudziestu, i to głównie epizodycznie. W okresie stalinowskim próbowano całkowicie wymazać go z narodowej pamięci. Po październikowej odwilży ograniczenia cenzuralne nieco zelżały, ale nie do tego stopnia, by można było pokazać, kto właściwie w Warszawie walczył. Nie mogła z ekranu paść nazwa Armia Krajowa, więc mówiono o enigmatycznym ruchu oporu, Wojsku Polskim, a przede wszystkim - wbrew oczywistym faktom - o Armii Ludowej. Dopiero w 1978 r. w "Godzinie «W»" (reż. Janusz Morgenstern) pozwolono pokazać AK i powstańczą legitymację.
Po raz pierwszy sekwencja powstańczych walk znalazła się w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta